Η περίοδος των εξετάσεων είναι μια σημαντική στιγμή στη ζωή των παιδιών, αν και πλέον δεν υπάρχει το ίδιο άγχος όπως παλιότερα.   Η διατροφή κατά την περίοδο των εξετάσεων παίζει μεγάλη σημασία, αν και εφόσον ένα παιδί έχει σωστές διατροφικές συνήθειες τότε έχει ήδη αποκτήσει τις σωστές βάσεις  και έτσι δεν θα έχει κάποιο πρόβλημα.  Τι θα πρέπει όμως να τρώει ένα παιδί κατά την περίοδο των εξετάσεων;

Καταρχήν πρέπει να βάλουμε καλά στο μυαλό μας ότι σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ότι όσο πιο πολύ τρώει το παιδί τόσο το καλύτερο.   Ούτε πιο έξυπνο θα γίνει, ούτε πιο αποδοτικό αν τρώει ανεξέλεγκτα.  Ίσα ίσα που μπορεί να γίνει και το αντίθετο.   Η συνεχής κατανάλωση φαγητού και ιδιαίτερα λιπαρών, τηγανητών, πικάντικων και πρόχειρων φαγητών εμπεριέχει τον κίνδυνο δυσπεψίας, αυπνίας, κακής λειτουργίας εντέρου μέχρι και αλλεργίας.  ότι χειρότερο δηλαδή για ένα παιδί που θέλει να δώσει εξετάσεις.

Η μέρα πρέπει να ξεκινάει με ένα καλό πρωινό, συνδυασμός πρωτεϊνών και υδατανθράκων (πχ γάλα με δημητριακά, γιαούρτι με μέλι, ψωμί με τυρί κλπ).  Τυρόπιτες, κρουασάν κλπ δεν ενδείκνυνται.

Κατά τη διάρκεια της μέρας πρέπει να γίνονται πολλά και ισορροπημένα γεύματα έτσι ώστε να παρέχετε συνέχεια ενέργεια στον οργανισμό, χωρίς υπερβολές όμως γιατί τα μεγάλα γεύματα προκαλούν και υπνηλία.

Στα κυρίως γεύματα πρέπει να αποφεύγονται τα τηγανιτά, τα πολύ λιπαρά, οι βαριές σάλτσες, τα πολύ πικάντικα φαγητά καθώς και η μεγάλη χρήση μπαχαρικών για να μην υπάρξει πρόβλημα δυσπεψίας.  Οι σαλάτες θα πρέπει να είναι με φρέσκα λαχανικά και χόρτα πολύ καλά πλυμένα και το ίδιο ισχύει και για τα φρούτα.

Η κατανάλωση καφέ και τσαγιού θα πρέπει να γίνετε με μέτρο για να μην υπάρχει πρόβλημα με υπερδιέγερση.   Το ίδιο και με τη σοκολάτα που φέρνει μια ευφορία αλλά δεν πρέπει να γίνετε σε πολύ μεγάλες ποσότητες γιατί είναι πλούσια σε λιπαρά.

Θα πρέπει να γίνετε σωστή και συχνή ενυδάτωση του οργανισμού με νερό, με προσοχή όμως στη θερμοκρασία αφού το δροσερό νερό είναι μεν ευπρόσδεκτο το καλοκαίρι αλλά το παγωμένο μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητες ασθένειες.

Καλό θα είναι να προσλαμβάνονται φαγητά πλούσια σε Ω3 και Ω6 λιπαρά οξέα, όπως ψάρια, ξηροί καρποί και ελαιόλαδο.  Τα ψάρια όμως να είμαστε σίγουροι ότι είναι φρέσκα για να μην υπάρξει κάποιο στομαχικό πρόβλημα.

Κατά τα άλλα με σωστή διατροφή, με ποικιλία τροφών θα εξασφαλιστεί η κάλυψη του οργανισμού από βιταμίνες και μέταλλα έτσι ώστε να λειτουργεί σωστά. Καλό θα είναι να βρίσκει το παιδί λίγο χρόνο και για σωματική άσκηση που και σε καλή φυσική κατάσταση το διατηρεί και το βοηθάει να ξεπεράσει το άγχος του.

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις αυτό τον καιρό και καλή υπομονή στους γονείς.

 

 

 

 

Χάρης Ξενοκτιστάκης

Διαιτολόγος