Πάντα οι μανάδες προσπαθούν να σκέφτονται νέες ιδέες για να επιλέγουν τρόφιμα για τα παιδιά τους στο σχολείο.  Για διάφορους λόγους.  Είτε για να τρώνε κάτι τα παιδιά τους και να μη μένουν νηστικά , είτε για να μη τρώνε «αηδίες»  χαλώντας την υγεία τους και το βάρος τους.  Παρακάτω είναι μερικές ιδέες σχετικά με το τι και γιατί θα μπορούσαν να τους φτιάξουν.

ΤΟΣΤ.  Με ψωμί πολύσπορο , ξινομυζήθρα, πάστα ελιάς και ντομάτα ψιλοκομμένη. Η ξινομυζήθρα είναι πολύ νόστιμη και υγιεινή , παρέχει ασβέστιο.  Την πάστα ελιάς μπορούμε να την φτιάξουμε σε μεγάλες ποσότητες εμείς και να την έχουμε φυλαγμένη σπίτι, παρέχει ενέργεια και καλά λιπαρά, και η ντομάτα γεύση και βιταμίνες.  Εξαιρετική επιλογή για κάθε παιδί.

ΧΥΜΟΣ.   Η καλύτερη επιλογή είναι ο σπιτικός χυμός φρούτων η λαχανικών, που τον βάζουμε σε θερμός για να διατηρήσει όσο περισσότερο είναι δυνατόν τις βιταμίνες του.   Αν αυτό είναι δύσκολο πρακτικά τότε μπορούμε να καταφύγουμε σε χυμούς του εμπορίου αλλά σε διαφορετικές γεύσεις κάθε μέρα για να κεντρίζουμε το ενδιαφέρον του παιδιού.

ΦΡΟΥΤΑ:  ατελείωτοι συνδυασμοί από φρούτα κάθε εποχή.  Πλούσια σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες.   Παραδόξως τα παιδιά …ντρέπονται να τρώτε φρούτα στο σχολείο.  Μάλλον κανείς δεν τους έχει εξηγήσει τη σημασία της σωστής διατροφής για το σώμα τους και την ομορφιά.  Και εδώ το μυστικό είναι η ποικιλία στα φρούτα.  κάθε μέρα και κάτι διαφορετικό.  Και πάντα φρέσκα φρούτα εποχής

ΚΕΪΚ:  μα είναι δυνατόν;  Κείκ για το σχολείο;   Δε θα παχύνουν;  Και όμως με λίγη υπομονή μπορεί να ψάξει και να βρει κανείς συνταγές για πεντανόστιμα κεϊκ με διάφορες γεύσεις , με λιγότερες από 300 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια.  Ιδανικό σαν εναλλακτική λύση ,  εύκολο στην ετοιμασία του, ικανοποιεί την ανάγκη για γλυκό και σπάει τη μονοτονία στα σχολικά σνακ. Προσοχή όμως, το υπόλοιπο κεϊκ που δε θα πάρουν τα παιδιά στο σχολείο …δεν το τρώμε εμείς.

ΛΑΧΑΝΙΚΑ:   η πιο σπάνια επιλογή μεν, η πιο ελαφριά σε θερμίδες δε.   Απευθύνετε κυρίως σε κορίτσια που θέλουν να προσέχουν τη σιλουέτα τους και δεν τους καίγεται καρφί για τη γνώμη των άλλων.   Ένα ταπεράκι με καρότα, αγγούρια, ντοματίνια, κουνουπίδι κλπ είναι και χορταστικό σνακ και ότι πρέπει για όσους προσέχουν την πρόσληψη θερμίδων χώρια τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τις φυτικές ίνες που παρέχει.   Προσοχή όμως, μπορείτε να ρίξετε από πάνω ξύδι η λεμόνι όσο θέλετε αλλά όχι αλάτι.

ΣΑΝΤΟΥΪΤΣ:  είναι η μπαγκέτα η μικρή.  Κα πάλι κατά προτίμηση με πολύσπορο ψωμί.   Με λαχανικά οπωσδήποτε , μαρούλι ντομάτα, πιπεριά, λάχανο κλπ, αυγό, τυρί και προαιρετικά αλλαντικά.  Αποφεύγουμε το βούτυρο, τη μαγιονέζα , το κέτσαπ και τη μουστάρδα

ΜΠΕΡΓΚΕΡ:   όχι φυσικά αγοραστό αλλά σπιτικό.   Το μπιφτέκι το φτιάχνετε σπίτι και είναι η στη σχάρα η στο αντικολλητικό τηγάνι η στο φούρνο.   Παίρνετε ένα ψωμάκι στρογγυλό και το βάζετε μέσα με τυρί, λαχανικά και αν θέλετε λίγο κέτσαπ η μουστάρδα. Προσοχή όχι τηγανιτά και όχι μεγάλα ψωμιά.

ΜΠΑΡΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΩΝ:   Σπιτικές συνταγές υπάρχουν πολλές.  Προσοχή όμως στα υλικά και την ποσότητα.  Οι μπάρες δημητριακών που φτιάχνουμε στο σπίτι είναι χωρίς αμφιβολία πιο υγιεινές από του εμπορίου αλλά πάνω στη φούρια μας να τις κάνουμε πιο νόστιμες , τις κάνουμε πολύ πλούσιες σε θερμίδες.   Δώστε σε κάποιο ειδικό να εξετάσει τις θερμίδες ανά μπάρα για να έχετε μια γνώση προς τα πού κινήστε.   Αλλιώς επιστρέφουμε στις μπάρες του εμπορίου οι οποίες ανεξαρτήτου γεύσεως καλό θα είναι να είναι περίπου 100 θερμίδες η κάθε μία.

ΓΑΛΑ. Αν και εφόσον τα κυλικεία κάνουν καλά τη δουλειά τους τότε μια επιλογή για το παιδί είναι ένα κουτάκι γάλα σε συνδυασμό με ένα μπαρ δημητριακών η 1-2 κριτσίνια η 1 μικρό κουλούρι.

ΓΙΑΟΥΡΤΙ.   Επίσης εφόσον υπάρχει διαθέσιμο στο κυλικείο είναι μια πολύ καλή επιλογή σε συνδυασμό με δημητριακά που θα έχουμε φέρει από το σπίτι, η μπαρ δημητριακών η κριτσίνια, η φρούτο φρέσκο η ξερό, η σταφίδες η μέλι & ξηρούς καρπούς η γλυκό κουταλιού.

ΠΙΤΣΑ.  Ναι αλλά σπιτική.   Με λεπτό ζυμάρι, με τυρί ντόπιο και αλλαντικά προαιρετικά και άφθονα λαχανικά πάνω.   Ένα γενναίο κομμάτι σπιτική πίτσα , προσεκτικά φτιαγμένη είναι πολύ καλύτερη από κάθε τυρόπιτα, σπανακόπιτα, κρουασάν, πεϊνιρλί κλπ του εμπορίου

ΑΡΑΒΙΚΗ ΠΙΤΑ. Εναλλακτική λύση για τη μπαγκέτα.   Και πάλι είναι συνδυασμός λαχανικών, και τυριού, προαιρετικά αλλαντικών, αυγού , πάστας ελιάς και ότι άλλο μπορεί να προσθέσει η φαντασία σας.

ΨΩΜΟΕΙΔΗ.  Μην κάθεστε, ψαχτείτε , μπορείτε να φτιάξετε σπιτικά κουλούρια τύπου Θεσσαλονίκης η σταφιδόψωμο.  Περιορίστε στις συνταγές τη ζάχαρη και το αλάτι, προσθέστε όμως άλλα πράγματα (πχ λιναρόσπορο, κινόα, σπόρους τσία, ξερά φρούτα) για να αυξήσετε τη θρεπτική αξία

ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ.  Και πάλι ψάχνουμε με υπομονή να βρούμε συνταγές για νόστιμα , υγιεινά , χαμηλά σε θερμίδες σπιτικά κουλουράκια με διάφορες «εξωτικές» γεύσεις.  Πχ με γεύση φρούτων, η μουστοκούλουρα η με χαρουπάλευρο κλπ.  Λέμε όχι στα πολλά βούτυρα, λάδια, ζάχαρες κλπ

ΡΥΖΟΓΚΟΦΡΕΤΕΣ η καλαμποκογκοφρέτες.   Πολύ χαμηλές σε θερμίδες, συνδυάζονται με τυρί, αλλαντικά, αυγό, ελιές κλπ κλπ. Δεν χαλάνε και δεν ξεραίνονται όσο περνάει η ώρα είναι μια καλή εναλλακτική για το ψωμί.

Πάνω από όλα χρειάζεται ποικιλία.   Και φαντασία.   Δεν συνδυάζω τις ιδέες αυτές με το βάρος του παιδιού. Αν χρειάζεται αδυνάτισμα η αύξηση βάρους τότε διαλέγουμε τα ανάλογα σνακ.   Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Καλή σχολική χρονιά με υγεία και ευτυχία για όλα τα παιδιά.

 

 

 

 

Ξενοκτιστάκης Χάρης

Διαιτολόγος