Η μνήμη πώς επηρεάζεται από τον καφέ; Τελικά ο καφές κάνει καλό ή κακό;

Είναι μια ερώτηση, που μας απασχολεί όλους σε μια εποχή που συνεχώς βομβαρδιζόμαστε από προειδοποιήσεις για νοσηρούς παράγοντες, στη διατροφή και στο περιβάλλον που επηρεάζουν την υγεία μας. Μάλιστα για μερικούς από εμάς το ερώτημα είναι καίριο διότι καθημερινά καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες του δημοφιλούς αυτού ροφήματος.

Ευτυχώς για τον καφέ, οι μέχρι τώρα έρευνες δείχνουν θετικά στοιχεία. Φαίνεται μάλιστα ότι για τη μνήμη μας ο καφές έχει ευεργετικές επιδράσεις.

Σύμφωνα με επιστήμονες από το πανεπιστήμιο της Αριζόνα των Ηνωμένων Πολιτειών ο καφές στους ενήλικες, ιδιαίτερα σε αυτούς που η ηλικία τους έχει κάπως προχωρήσει, βελτιώνει τη μνήμη σημαντικά.

Σε έρευνά τους έδωσαν σε εθελοντές να πιουν ένα καφέ (ένα φλιτζάνι των 12 ουγγιών με περιεκτικότητα σε καφεΐνη από 220 έως 270 mg) και μετά τους υπέβαλαν σε τεστ μνήμης. Στο ίδιο τεστ υπέβαλαν και άλλους εθελοντές της ίδιας ηλικίας με τη διαφορά ότι σε αυτούς έδωσαν να πιουν καφέ, που δεν περιείχε καφεΐνη.

Τα αποτελέσματα της ομάδας, που είχε πάρει καφέ με καφεΐνη ήταν σημαντικά καλύτερα.

Επίσης φάνηκε ότι τα θετικά αποτελέσματα για την μνήμη αυτών, που έπιναν καφέ με καφεΐνη διατηρούνταν για όλη την ημέρα. Δηλαδή εάν οι εθελοντές έπιναν τον κανονικό καφέ το πρωί, τότε η θετική του δράση για τη μνήμη διαρκούσε όλη την ημέρα.
Ένα άλλο στοιχείο που προέκυψε από την έρευνα αυτή ήταν, ότι όταν σε άτομα που έπιναν κανονικό καφέ έδωσαν καφέ χωρίς καφεΐνη για μια ημέρα, τότε η απόδοση της μνήμης τους μειωνόταν.

Σύμφωνα με τους ερευνητές υπήρξαν και άλλες μελέτες που έδειξαν ότι η καφεΐνη ενδυναμώνει και βελτιώνει τη μνήμη κατά τη διάρκεια του πρωινού και του απογεύματος σε άτομα προχωρημένης ηλικίας.

Φαίνεται ότι κάθε δραστηριότητα που αυξάνει το επίπεδο ενεργητικότητας, όπως για παράδειγμα ένας γρήγορος περίπατος ή ακόμη ένας απογευματινός ύπνος ξεκούρασης, όπως και ο καφές βελτιώνουν τις γνωστικές λειτουργίες και τη μνήμη των ενηλίκων.

Οι περισσότεροι άνθρωποι, που είναι προχωρημένης ηλικίας και ιδιαίτερα αυτοί που είναι μεγαλύτεροι από 65 ετών νιώθουν ότι γενικά οι πνευματικές τους λειτουργίες και η μνήμη τους είναι καλύτερη το πρωί. Ένας καφές κατά το απόγευμα θα τους βοηθήσει να διατηρήσουν τις γνωστικές τους λειτουργίες και την μνήμη τους.

Η καφεΐνη διεγείρει τον εγκέφαλο και ιδιαίτερα τα τμήματα του που είναι υπεύθυνα για την εγρήγορση, την ικανότητα αγρυπνίας, τη διάθεση και τη συγκέντρωση, καθώς επηρεάζονται θετικά ακόμη και από μικρές συγκεντρώσεις της καφεΐνης.

Είναι πιθανόν, ότι οι δράσεις αυτές της καφεΐνης οδηγούν στην καλύτερη απόδοση όσο αφορά τη μνήμη στα άτομα που έλαβαν μέρος στην έρευνα που σας παρουσιάζουμε. Είναι επίσης πολύ πιθανόν, αλλ’ αυτό παραμένει ν’ αποδειχθεί, ότι η καφεΐνη έχει και άλλες ευεργετικές δράσεις στις γνωστικές και πνευματικές ικανότητες.

Οι ερευνητές τονίζουν, ότι τα ευρήματα αυτά ισχύουν περισσότερο για τους ενήλικες προχωρημένης ηλικίας και όχι για τα νεαρά άτομα εκτός εάν αυτά είναι κουρασμένα ή έχουν ανάγκη από ύπνο. Παράλληλα επισημαίνεται, ότι τα πιο πάνω αποτελέσματα βρέθηκαν σε άτομα, που παίρνουν επί τακτικής βάσης καφέ.

Ίσως σε άτομα που παίρνουν καφέ μόνο περιστασιακά, να υπερισχύουν οι αρνητικές επιδράσεις του καφέ, όπως το τρέμουλο, η αγχώδης κατάσταση, η υπερβολική διούρηση, η νευρικότητα και η μείωση της συγκέντρωσης.

Αναμφίβολα είναι πολύ ενδιαφέροντα τα ευρήματα αυτά για τον καφέ. Επειδή είναι πολύ διαδεδομένο και δημοφιλές ρόφημα, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις καλές και κακές επιδράσεις του στον ανθρώπινο οργανισμό.

http://www.medlook.net