Η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος που επιφέρει αλλαγές σε πολλά επίπεδα στην ζωή της γυναίκας. Μερικές από αυτές είναι:

Σωματικές:  Αύξηση σωματικού βάρους, εμετοί, δυσκοιλιότητα, πόνοι στην μέση, κράμπες κά.

Ψυχικές: Ανησυχία για την εξέλιξη της εγκυμοσύνης,  για τα αποτελέσματα των εργαστηριακών εξετάσεων που γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, για την υγεία του εμβρύου, για τυχόν επιπλοκές που μπορεί να προκύψουν κά.

Κοινωνικές: Στην καθημερινότητα, στην επαγγελματική δραστηριότητα, νέες οικονομικές απαιτήσεις κά.

Επομένως, το άγχος μέσα σε ορισμένα πλαίσια θεωρείται φυσιολογικό καθώς η έγκυος πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να διαχειριστεί μία πολύ σημαντική και απαιτητική κατάσταση.

Κατά τη διάρκεια της κύησης τα επίπεδα του άγχους αυξομειώνονται καθώς στο πρώτο τρίμηνο κυριαρχούν μία αναστάτωση, ευχάριστη τις περισσότερες φορές, και η ανησυχία για την εξέλιξη της κύησης.

Στο δεύτερο τρίμηνο που η γυναίκα  έχει προσαρμοστεί συνειδητά με την εγκυμοσύνη της και αισθάνεται πλέον τις κινήσεις του εμβρύου,  είναι πιο χαλαρή και ασχολείται περισσότερο με το να βρει τρόπους να επικοινωνήσει με το μωρό της.

Κατά την διάρκεια του τρίτου τριμήνου,  και όσο πλησιάζει η ώρα του τοκετού το άγχος αυξάνεται πάλι, αφού η γυναίκα ανησυχεί για την έκβαση του τοκετού, την υγεία του νεογνού αλλά και για τον νέο ρόλο στον οποίο καλείται να ανταποκριθεί, αυτόν της μητέρας.

Είναι πολύ σημαντικό, ο σύντροφος καθώς και το περιβάλλον της γυναίκας, να έχουν υποστηρικτικό ρόλο για να την βοηθήσουν στον έλεγχο του άγχους. Επίσης μπορούν να δράσουν χαλαρωτικά, η άσκηση (εφόσον δεν αντενδείκνυται), η ψυχοσωματική προετοιμασία για τον τοκετό,  ο επαρκής ύπνος, η σωστή διατροφή και η αποφυγή  επιβαρυντικών συνηθειών, όπως κάπνισμα, αλκοόλ κά.

Το βασικότερο όμως όλων, είναι η σωστή ενημέρωση της εγκύου για όλα όσα πρέπει να γνωρίζει, από την Μαία της ή τον Γιατρό της. Η έγκυος πρέπει να ξέρει  τι ακριβώς συμβαίνει στο σώμα της την κάθε χρονική στιγμή και να μην μένει με αναπάντητες απορίες, που είναι φυσικό να την επιφορτίζουν με περισσότερο άγχος, αγωνία και αίσθηση ανασφάλειας.

Μην διστάζετε λοιπόν να ζητήσετε την συμβουλή  όποιου σας παρακολουθεί για οτιδήποτε σας απασχολεί σχετικά με την εγκυμοσύνη σας, καθώς δεν υπάρχει λόγος να ταλαιπωρείστε άδικα και να νιώθετε άβολα.

 

 

 

 

 

Άρσα Κιλιτζιάν

Μαία – Συντάκτρια Υγείας Δρόμοι