Τα ιχθυέλαια είναι ένα δημοφιλές διατροφικό συμπλήρωμα που εξάγεται από τα λιπαρά ψάρια όπως είναι σαρδέλες, αντσούγιες, σκουμπρί και σολομός. Περιέχουν κυρίως δύο είδη ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυαεξανοϊκό οξύ (DHA), τα οποία είναι γνωστό πως κάνουν καλό στην καρδιά και στο δέρμα.

Επιπλέον, τα ιχθυέλαια έχουν θετικό αντίκτυπο στον εγκέφαλο, ειδικά όταν πρόκειται για ήπια απώλεια μνήμης και κατάθλιψη.

Τα EPA και DHA είναι δύο λιπαρά οξέα που αποτελούν συστατικά των κυτταρικών μεμβρανών και έχουν ισχυρές αντιφλεγμονώδεις λειτουργίες στο σώμα. Είναι επίσης γνωστά για τον σημαντικό ρόλο που παίζουν στην ανθρώπινη ανάπτυξη και στην υγεία της καρδιάς (1).

Στην ανθρώπινη διατροφή, τα EPA και το DHA βρίσκονται σχεδόν αποκλειστικά στα λιπαρά ψάρια και στα ιχθυέλαια. Το σώμα μπορεί να παράγει EPA και DHA από ένα άλλο ωμέγα-3 που ονομάζεται άλφα-λινολενικό οξύ (ALA) (2).

Το ALA βρίσκεται σε διάφορες πηγές τροφίμων, όπως λινέλαιο, καρύδια, λιναρόσπορο, λάδι κανόλα, σόγια και σογιέλαιο. Υπάρχει ακόμα και σε ορισμένα φυτά σε μικρότερες ποσότητες όπως είναι η γλιστρίδα και το σπανάκι. Ωστόσο, μικρές μόνο ποσότητες από το α-λινολενικό οξύ μετατρέπονται σε ΕΡΑ και ελάχιστες σε DHA, περίπου 9% και 1% αντίστοιχα (3).

Ως εκ τούτου, η κατανάλωση λιπαρών ψαριών και η λήψη του ιχθυελαίου μπορεί να είναι μια καλή επιλογή για την υγεία.

Πώς επηρεάζουν το ωμέγα-3 τον εγκέφαλο;

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα EPA και DHA είναι κρίσιμα για τη φυσιολογική λειτουργία και ανάπτυξη του εγκεφάλου σε όλα τα στάδια της ζωής.

Τα ΕΡΑ και η DHA φαίνεται να έχουν σημαντικούς ρόλους στον εγκέφαλο του αναπτυσσόμενου μωρού. Αρκετές μελέτες συσχετίζουν την κατανάλωση ψαριών σε έγκυες γυναίκες ή τη χρήση ιχθυελαίου με υψηλότερες βαθμολογίες στα τεστ που κάνουν στα μικρά παιδιά και αφορούν τον δείκτη νοημοσύνη και εγκεφαλικής λειτουργίας (4, 5).

Αυτά τα λιπαρά οξέα είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του εγκεφάλου καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής. Είναι άφθονα στις κυτταρικές μεμβράνες των εγκεφαλικών κυττάρων, διατηρώντας την υγεία των κυτταρικών μεμβρανών και διευκολύνοντας την επικοινωνία μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων (6).

Όταν τα ζώα τρέφονται με δίαιτες χωρίς ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, η ποσότητα DHA στον εγκέφαλό τους μειώνεται και τείνουν να παρουσιάζουν ελλείμματα στη μάθηση και στη μνήμη (7, 8).

Σε ηλικιωμένα άτομα, τα χαμηλότερα επίπεδα DHA στο αίμα έχουν συσχετιστεί με μικρότερο μέγεθος εγκεφάλου, ένα σημάδι επιταχυνόμενης γήρανσης του εγκεφάλου (9).

Τα παραπάνω δείχνουν πως είναι σημαντικό να έχετε αρκετά ωμέγα-3 λιπαρά οξέα για να αποφύγετε μερικές από αυτές τις επιζήμιες επιδράσεις στη λειτουργία και την ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Το ιχθυέλαιο μπορεί να ωφελήσει στην περίπτωση της ήπιας απώλειας μνήμης

Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι τα ιχθυέλαια μπορούν να βελτιώσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου σε άτομα με προβλήματα μνήμης, όπως αυτά με νόσο Αλτσχάιμερ ή άλλες γνωστικές διαταραχές.

Η νόσος Αλτσχάιμερ είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος άνοιας και έχει επιπτώσεις στην εγκεφαλική λειτουργία και την ποιότητα ζωής σε εκατομμύρια ηλικιωμένους ενήλικες. Η εύρεση ενός συμπληρώματος που θα μπορούσε να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου σε αυτόν τον πληθυσμό θα ήταν μια σημαντική ανακάλυψη. Δυστυχώς, μια ανασκόπηση δεν έδειξε ότι τα συμπληρώματα ωμέγα-3 από τα ψάρια βελτιώνουν τη λειτουργία του εγκεφάλου σε άτομα με νόσο Αλτσχάιμερ (10).

Από την άλλη πλευρά, αρκετές μελέτες έχουν υποδείξει ότι η λήψη συμπληρωμάτων ιχθυελαίου μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου στην ήπια γνωστική εξασθένηση (mild cognitive impairment: MCI) και στην γνωστική εξασθένιση λόγω ηλικίας (11, 12). Αυτές παθήσεις δεν είναι εξίσου σοβαρές με τη νόσο του Αλτσχάιμερ, αλλά εξακολουθούν να προκαλούν απώλεια μνήμης.

Σε μια μελέτη, 485 ηλικιωμένοι με γνωστική εξασθένιση λάμβαναν 900 mg DHA ή ένα εικονικό φάρμακο ημερησίως για 24 εβδομάδες. Όσοι έλαβαν DHA είχαν καλύτερη απόδοση στη δοκιμή μνήμης και μάθησης (13).

Ομοίως, μια άλλη μελέτη διερεύνησε τα αποτελέσματα της λήψης 1,8 γραμμαρίων ωμέγα-3 από τα συμπληρώματα ιχθυελαίου καθημερινά για 24 εβδομάδες. Οι ερευνητές βρήκαν βελτιώσεις στη λειτουργία του εγκεφάλου σε άτομα με ήπια γνωστική εξασθένηση (MCI), αλλά δεν όχι όφελος για όσους έπασχαν από νόσο Αλτσχάιμερ (12). Βάσει αυτής της έρευνας, φαίνεται ότι τα συμπληρώματα ιχθυελαίου μπορεί να είναι πιο επωφελή όταν οι άνθρωποι αρχίζουν να τα λαμβάνουν στα πρώτα στάδια της ελάττωσης της λειτουργίας του εγκεφάλου.

Το ιχθυέλαιο μπορεί να βελτιώσει την κατάθλιψη

Η εύρεση θεραπειών για την κατάθλιψη και άλλων διαταραχών ψυχικής υγείας εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για τη δημόσια υγεία και η επιθυμία για μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις πιθανότατα θα αυξηθεί στο μέλλον.

http://www.healthyliving.gr/2017/12/16/omega-3-psafia-psyxikh-ygeia-egkefalos-7/