Η σοκολάτα λιώνει απαλά στη γλώσσα και η βελούδινη υφή της γαργαλάει γευστικά τον ουρανίσκο. Το μήνυμα μεταφέρεται στον εγκέφαλο άμεσα και εμείς νιώθουμε μια γλυκιά ευτυχία να εγκαθίσταται σε κάθε ζωντανό κύτταρο του οργανισμού μας. Η σοκολάτα είναι πραγματική απόλαυση!

Για να ονομαστεί ένα προϊόν σοκολάτα, πρέπει να περιέχει βούτυρο κακάο, η αναλογία του οποίου διαφέρει ανάλογα με το είδος της σοκολάτας.

Μαύρη σοκολάτα (υγείας ή bitter): Εκτός από βούτυρο κακάο, περιέχει επιπλέον ζάχαρη και κακαόμαζα σε ποσοστό 40-75% (σπανίως και παραπάνω). Όσο μεγαλύτερη είναι η περιεκτικότητα μιας σοκολάτας σε κακάο, τόσο πιο πικρή γεύση αποκτά.

Κουβερτούρα: Είδος σοκολάτας που χρησιμοποιείται στη ζαχαροπλαστική. Η διαφορά της με τη μαύρη σοκολάτα είναι το ποσοστό κακάο που περιέχει, το οποίο δεν ξεπερνάει το 35-40%.

Σοκολάτα γάλακτος: Περιέχει, εκτός από βούτυρο κακάο και κακαόμαζα, γάλα και ζάχαρη. Το ποσοστό τής κακαόμαζας είναι τουλάχιστον 25%.

Λευκή σοκολάτα: Αποτελείται από βούτυρο κακάο, ζάχαρη, γάλα και δεν περιέχει καθόλου κακαόμαζα.

Γεμιστή σοκολάτα: Σε οποιοδήποτε είδος σοκολάτας μπορούν να προστεθούν επιπλέον υλικά, όπως ξηροί καρποί ή γέμιση, όπως πραλίνα (επεξεργασμένοι ξηροί καρποί σε μορφή πάστας), πορτοκάλι, καραμέλα κ.λπ.

Κακάο: Πρόκειται για προϊόν σοκολάτας σε σκόνη με περιεκτικότητα σε βούτυρο κακάο 10-25%.

Βιολογική σοκολάτα: Στην αγορά κυκλοφορούν και βιολογικές σοκολάτες, οι οποίες είναι πιο ακριβές από τα υπόλοιπα είδη, αλλά θεωρούνται υψηλής ποιότητας προϊόντα, με μεγάλη περιεκτικότητα σε κακαόμαζα.

Στην αγορά υπάρχουν αρκετά προϊόντα «απομίμησης σοκολάτας», τα οποία συνήθως αντικαθιστούν σημαντική ποσότητα του βούτυρου κακάο με έλαια. Σύμφωνα με τον νόμο, οι εταιρείες που παράγουν τέτοια προϊόντα είναι υποχρεωμένες να αναγράφουν στη συσκευασία τους τη φράση: «Προϊόν απομίμησης σοκολάτας».

tips υγείας

  1. Η σοκολάτα γάλακτος περιέχει σχεδόν τετραπλάσια χοληστερίνη συγκριτικά με τη μαύρη, η οποία περιορίζεται στα 6 mg ανά 100 γρ. Ακόμα υψηλότερα επίπεδα χοληστερίνης βρίσκουμε στη λευκή σοκολάτα.
  2. Εξαιρετικά πλούσια σε αντιοξειδωτικά -κυρίως πολυφαινόλες- είναι η μαύρη σοκολάτα, με αποτέλεσμα να έχει προστατευτική δράση για την καρδιά.
  3. Η σοκολάτα γάλακτος υπερτερεί της μαύρης σε ασβέστιο -έχει περίπου 3 φορές περισσότερο-, ενώ ικανοποιητικότατη ποσότητα ασβεστίου περιέχει και η λευκή σοκολάτα.
  4. Κυρίως η μαύρη σοκολάτα και κατόπιν η γάλακτος είναι πλούσιες σε θεοβρωμίνη, ουσία με ελαφρώς διουρητική δράση, που δρα ως αγγειοδιασταλτικό, ενώ παράλληλα θεωρείται «κλειδί» για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου.
  5. Η λευκή σοκολάτα δεν περιέχει καφεΐνη, σε αντίθεση με τη μαύρη, η οποία έχει υψηλότερη περιεκτικότητα από τη σοκολάτα γάλακτος. Γι’ αυτό και η υπερβολική κατανάλωση μαύρης -κυρίως- σοκολάτας μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του καρδιακού ρυθμού, ευερεθιστότητα και νευρικότητα, κυρίως σε άτομα με ευαισθησία στην καφεΐνη.

Οι θερμίδες της

Τα διάφορα είδη σοκολάτας διαφέρουν ως προς το θερμιδικό τους περιεχόμενο, όχι όμως σημαντικά. Ανά 100 γρ., η μαύρη σοκολάτα μάς δίνει περίπου  598 θερμίδες, η γάλακτος γύρω στις  535 θερμίδες και η λευκή σοκολάτα περίπου 539 θερμίδες. Ακόμη, ένα φλιτζάνι ρόφημα σοκολάτας περιέχει γύρω στις 200 θερμίδες. Σε περιόδους δίαιτας, η μαύρη σοκολάτα αποτελεί την ιδανική επιλογή γλυκού, επειδή μπορεί να ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα απώλειας βάρους σε ποσότητες των 10 γρ. (1 μικρό κομμάτι), 2-3 φορές την εβδομάδα.

Πηγή: http://vita.gr