Για πάρα πολλά χρόνια τώρα, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συμβουλεύει τις νέες μητέρες που θηλάζουν να δίνουν στο μωράκι τους συμπλήρωμα βιταμίνης D ( η σκόνη γάλακτος την περιέχει ) προκειμένου να μειώσουν τις πιθανότητες εμφάνισης ραχίτιδας. Όμως, σύμφωνα με πρόσφατα αποτελέσματα διαφορετικών ερευνών, η βιταμίνη D φαίνεται να παίζει σπουδαίο ρόλο, τόσο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, όσο και στην κλιμακτήριο και την εμμηνόπαυση.

Η Βιταμίνη D, γνωστή ως D3 στα συμπληρώματα διατροφής, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη και ορμόνη που βοηθάει τον οργανισμό να απορροφήσει το ασβέστιο και το φώσφορο. Το σώμα μας μπορεί και φτιάχνει βιταμίνη D από τον ήλιο, όμως μπορούμε σε ενα βαθμό να την προσλάβουμε και μέσω της τροφής. Επειδή οι τροφές που την περιέχουν φυσικά είναι περιορισμένες ( σολομός, σκουμπρί, ρέγγα, σαρδέλα, τόνος, μουρουνέλαιο, κρόκος αυγού) γίνεται εμπλουτισμός διαφόρων τροφών με αυτή, πχ γάλα, δημητριακά, φρουτοχυμοί.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μετά από έρευνες, ανεπάρκεια βιταμίνης D, έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη κύησης, προεκλαμψία, γέννηση μωρών χαμηλού βάρους, ενώ έχει αναφερθεί ( αν και αυτό χρειάζεται περισσότερα στοιχεία) και μεγαλύτερη πιθανότητα «ανάγκης» πραγματοποίησης καισαρικής τομής.

Στα παιδιά, ανεπάρκεια της συγκεκριμένης βιταμίνης, έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο για τερηδόνα, άσθμα και ευαίσθητο σε ασθένειες αναπνευστικό σύστημα, ραχίτιδα, αδύναμο σκελετό μέχρι την ηλικία των εννέα ετών, όπως επίσης και προδιάθεση για παχυσαρκία και διαβήτη.

Ένα πολύ ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί το γεγονός πως γυναίκες που φαίνεται να ταλαιπωρούνται από χρόνιες βακτηριακές κολπίτιδες, πάσχουν από ανεπάρκεια βιταμίνης D. Για τις περισσότερες γυναίκες, η βακτηριακή κολπίτιδα περιορίζεται απλά σε κάποια ενόχληση. Ομως, η συγκεκριμένη λοίμωξη μπορεί να κάνει τις γυναίκες πιο ευπαθείς σε σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα, και να αυξήσει τον κίνδυνο, σε περίπτωση εγκυμοσύνης, για πρόωρο τοκετό.

Στην κλιμακτήριο και την εμμηνόπαυση, ανεπαρκή επίπεδα βιταμίνης D, έχουν συνδεθεί με οστεοπόρωση, ευπάθεια σε κατάγματα, καρκίνο του μαστού, καρδιοπάθειες, διαβήτη, φλεγμονές και νευροεκφυλιστικές ασθένειες, υπέρταση. Σε υγιείς εμμηνοπαυσιακές γυναίκες με επαρκή επίπεδα βιταμίνης D, παρατηρείται καλύτερη φυσική κατάσταση του μυοσκελετικού συστήματος τους αλλά και καλύτερη ορμονική ισορροπία.

Το πόση ποσότητα βιταμίνης D προσλαμβάνεται από την τροφή ή τα διάφορα συμπληρώματα διατροφής επηρεάζεται από τα ποσοστά λίπους στο σώμα μας, ενώ τα συμπληρώματα διατροφής διαφέρουν στη ποσότητα βιταμίνης D που περιέχουν, την καθαρότητα της ουσίας και τη δυναμική απορρόφησης της από τον οργανισμό.

Ο μόνος τρόπος για να γνωρίζει κανείς τα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό του είναι μέσω μιας εξέτασης αίματος που λέγεται 25-υδροξυ-βιταμίνης D (25(OH)D). Εάν οι τιμές στον οργανισμό σας είναι μικρότερες των φυσιολογικών ορίων είναι καλό να συμβουλευτείτε τον θεράποντα ιατρό σας σχετικά με το τι πρέπει να κάνετε.

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, θεωρείται πλέον απαραίτητη η καθημερινή λήψη 600 IU βιταμίνης D. Οι περισσότερες βιταμίνες περιέχουν 400 IU, άρα χρειάζεται επιπλέον λήψη. Σιγά σιγά, ολοένα και περισσότερες φαρμακευτικές εταιρίες παρουσιάζουν προϊόντα με αυτή την αναγκαία δόση. Άλλωστε, ακόμα και λίγο παραπάνω, μόνο καλό μπορεί να κάνει στον οργανισμό της εγκύου και του εμβρύου, αφού τα αυστηρά ανώτατα όρια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι οι 2000 IU.

Σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε το θεράποντα ιατρό σας.

Χαρούλα Μαθιοπούλου Μπιλάλη

http://www.iator.gr/2018/01/26/i-thavmatourgi-vitamini-d-pou-dystychos-xechname/